Wat gebeurt er met je als je ziet aankomen dat je grootste klant (45% van de omzet) gaat verdwijnen? Je gaat dan rekenen en ziet tot je grote schrik dat je winst achteruit holt! De schrik slaat je om het hart en de neiging is groot om direct tot ‘harde’ actie over te gaan. Soms met verrassende gevolgen!
Deze casus kwam een tijdje geleden op mijn pad. De 3-koppige directie had al in een spreadsheet doorgerekend dat ze met dit scenario de winst van € 3 ton per jaar zagen omslaan in een verlies van € 3 ton. En op basis daarvan voelde men de druk om tot actie over te gaan. Een overname van een partij die dit omzetverlies zou kunnen compenseren, werd belangrijker dan ooit!
We besloten om in een korte sessie van enkele uurtjes dit scenario wat verder uit te werken, het investeringsplan daarin te betrekken en zodoende de liquiditeitsprognose in onze berekeningen mee te nemen. De uitkomst was zeer verrassend. Wat bleek namelijk? De liquiditeit zou op basis van onze berekeningen nog zeker 3 jaar op peil blijven. Veroorzaakt doordat het investeringsniveau zonder deze grote klant op een veel lager peil kon blijven.
Wat een rust en opluchting ontstond door dit inzicht in de hoofden van de directie. En hoe anders keek men nu aan tegen de voorheen vurig gewenste overname…… (die zoals u begrijpt daardoor ook niet doorgegaan is)!
De moraal van dit verhaal……………
Winst is belangrijk, maar …………
Cash is King!